Spring naar de inhoud

Filip Smet: “Wie een co-founder zoekt moet bereid zijn hiervoor de tijd te nemen”

Netwerk Ondernemen > Interview > Filip Smet: “Wie een co-founder zoekt moet bereid zijn hiervoor de tijd te nemen”
Filip Smet

De juiste co-founder vinden voor je onderneming: het is geen evident proces. Serial entrepreneur Filip Smet heeft intussen een rits succesvolle bedrijven op zijn palmares. We vragen hem naar de zin en onzin van een late co-founder en hoe je de beste match vindt.

Als ondernemer is Filip Smet gebeten door technologie en innovatie. Na enkele watertjes te doorzwemmen in de wereld van tech-startups richtte hij AMOTEK op. Daarmee staat hij steeds op de frontlinie van technologische innovatie. Enerzijds met zijn team van technologieconsultants die bedrijven helpen groeien en innoveren, anderzijds door actief te investeren in spin-offs die nieuwe vooruitstrevende producten in de markt zetten. Als serial entrepreneur en investor in uiteenlopende startups ziet hij als geen ander de meerwaarde van een co-founder.

Tijd en passie is key

Waarom heb je als ondernemer überhaupt een co-founder nodig? “The only thing you can’t buy is time,” reageert Filip wanneer we hem ernaar vragen. “Met twee realiseer je meer dan alleen en kan je aan een hoger tempo werken. Het is belangrijk om samen een belief neer te zetten waar je team door gemotiveerd wordt en zich voor inzet.”

Er is echter een fijne lijn tussen een persoon in je team verwelkomen op de payroll, of naast je krijgen als co-founder die zich inkoopt in je bedrijf. “Het is moeilijk vast te leggen hoe je net inschat of iemand eerder een co-founder dan een teamlid is. Naar mijn ervaring voel je zoiets zeer organisch na een tijdje samen te werken met iemand.”

Veel daten en goede seks hebben

Daarom ligt de klemtoon voor Filip Smet op elkaar eerst goed te leren kennen voor je samen in zee gaat. “Wie een co-founder zoekt moet bereid zijn hier de tijd voor te nemen. Je moet een tijdje met iemand daten en goede seks hebben voordat je ermee in het huwelijksbootje stapt. Dat is in het bedrijfsleven niet anders.”

Best leg je in een samenwerkingscontract je de intenties vast.

Om dit te kunnen doen, moet je echter enkele concrete stappen durven nemen. “Best leg je in een samenwerkingscontract je de intenties vast. Hierin kun je overeenkomen wat de volgende opties zijn als de datingperiode afloopt.”

Compatibele termijnsvisie

Maar wat zijn dan net de zaken waar je op moet letten zijdens zo’n dating periode? “Het belangrijkste is dat jullie langetermijnvisie overeenkomt. Ik heb het zelf al meegemaakt dat ik geen complementair groeiplan had met dat van mijn co-founder. Waar ik eerder conservatief en organisch wou groeien, wou hij vol inzetten op een buy and build-strategie. Daar is niks mis mee, maar het spreekt voor zich dat je dan na een tijd niet meer door dezelfde deur kan. Daarom is het cruciaal om vanaf de eerste date te weten waar je potentiële co-founder zichzelf en jouw bedrijf binnen dit een vijf tot tien jaar ziet staan.”

“Ook belangrijk is dat je iemand zoekt met een skillset die je waardeert en die compatibel is met de jouwe,” gaat Filip verder. “Niks zo frustrerend als wanneer je voelt dat je jouw co-founder als een dood paard moet meesleuren doorheen de ontwikkeling van je bedrijf. Als je merkt dat je in gesprek bent met iemand die qua vaardigheden tekort komt vergeleken met wat jij aan tafel brengt, dan stopt het hier. Van een ezel maak je nu eenmaal geen renpaard. Omring je met personen die aan een gelijk tempo met jou kunnen meegroeien. If you’re the smartest guy in the room, you’re in the wrong room.”

Echtscheidingspapieren

Eens je de juiste persoon gevonden hebt om mee in zee te gaan, is het cruciaal om een goede overeenkomst zwart op wit vast te leggen. “Hoe goed het bij aanvang ook gaat met je nieuwe partner, zorg ervoor dat de scheidingspapieren klaarliggen, just in case,” adviseert Filip Smet.

“Leg in je aandeelhoudersovereenkomst niet alleen vast wie juist welke rol opneemt en hoe je beslissingen neemt, maar ook wat er met het bedrijf en de aandelen gebeurt als één van de twee wil stoppen. Ook is het belangrijk om enkele gebieden te definiëren waarop specifieke verwachtingen rusten. Zo kun je naar de overeenkomst teruggrijpen als blijkt dat één van de twee toch niet zoals verwacht in het bedrijf staat.”

Staar je niet dood op inzet en uren waarin gepresteerd wordt.

Filip benadrukt het belang hiervan, omdat verandering nu eenmaal onvermijdelijk is “Of je nu op een punt komt waarin één van de twee founders andere prioriteiten krijgt in het leven, of je bedrijf wordt overgenomen, er is altijd wel iets waardoor je relatie met jouw co-founder kan veranderen.”

En toch vertrouwt de Amotek-founder ook op een zekere vorm van wederzijds respect: “Als je wil kan je alles gaan betonneren en een waterdichte overeenkomst opmaken. Maar ook dat lijkt me niet gezond. Uiteindelijk is het runnen van een bedrijf een commitment voor beide partijen. Je kan eindeloos verwachtingen blijven definiëren, maar ondernemerschap draait voornamelijk rond ‘ondernemen’ en niet bespreken. Het is pas wanneer je dingen begint te doen dat je resultaten boekt.”

Intensiteit kun je niet vastleggen

Afsluiten doet Filip met de boodschap om niet te controlerend in een samenwerking te stappen. “Staar je niet dood op inzet en uren waarin gepresteerd wordt. Stel dat ik morgen een onderneming uit de grond stamp met Elon Musk en die verzekert met één telefoontje een kapitaalinjectie waar een doorsnee ondernemer maanden aan moet timmeren, wie ben ik dan om te zeggen dat hij niet voldoende uren gepresteerd heeft?”

Voor Filip draait het uiteindelijk om de output: “Behaal je met jouw co-founder de doelen die je voor ogen hebt en kan het bedrijf groeien zoals je dat wil? Dan maakt het niet uit als de ene tot tien uur ’s avonds doorwerkt terwijl de andere om half vier aan de schoolpoort staat om z’n kinderen op te pikken. Intensiteit van werk is nu eenmaal iets wat je niet kan vastleggen.”

Op zoek naar een date?

Ondernemerschap hoeft niet eenzaam te zijn. Met de juiste co-founder aan je zijde win je niet alleen makkelijker het vertrouwen van investeerders, het maakt je weg naar een succesvolle onderneming ook makkelijker. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen in je zoektocht naar een geschikte co-founder? Boek een vrijblijvend gesprek met Sabine en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.